KANNABIS: Avoin kirje Suomen kansanedustajille ja ministeriöille

Arvoisa pääministeri, eduskunta sekä Suomen huumausainepolitiikasta vastaavat ministeriöt,

Lähetimme kaikille Teille 29.4.2016 kysymyksiä YK:n UNGASS 2016 -erityisyleiskokousta koskien, ja suureksi pettymykseksemme emme ole saaneet ainuttakaan vastausta yhdeltäkään kansanedustajalta tai Suomen huumausainelainsäädännöstä ja -linjauksista vastaavilta ministeriöiltä, ministeriöiden vastaavilta johtajilta tai heidän assistenteiltaan.

Olemme tyrmistyneitä Suomessa vallitsevan avoimen huumausainepoliittisen keskustelun lähes täydellisestä puutteesta kannabiksen osalta. Maailmalla alati yleistyvän kannabiksen legalisaation ja Suomessakin alati kasvavan käytön myötä tämä epäkohta koskettaa jo hyvin tuntuvaa osaa Suomen kansasta, jota Te edustatte.

Huomauttaisimme, että vanha sananlasku “hiljaa hyvä tulee” ei tarkoita sitä että vaikenemalla epämiellyttävistä asioista ne muuttuisivat paremmiksi. Kannabiksesta tulee pystyä puhumaan, varsinkin vastuullisissa asemissa olevien kanssa. Nykytilanne on kestämätön. Nykyinen kannabiksen rikosoikeudellinen asema, sen oikeustieteellinen kohtuullisuusperiaate ja Suomen allekirjoittama UNGASS -päätöslauselma ”Our joint commitment to effectively addressing and countering the world drug problem” eivät ole linjassa keskenään. Tämän seurauksena suomalaisia nuoria sekä nuoria aikuisia asetetaan kohtuuttomasti alempaan sosioekonomiseen asemaan ja heitä syrjäytetään yhteiskunnasta. Lisäksi sosiaali- ja terveysministeriön tulee muuttaa ohjeistustaan lääkekannabiksen suhteen välittömästi.

Vaikka pystytte vielä jättämään kansalaisten organisoidut tiedustelut huomiotta, Vihreä Lohikäärme -liike tulee nostamaan kannabis-asian Suomessa esille siinä mittakaavassa, että aihe on lopulta pakko nostaa eduskunnankin käsittelyyn.

Alla liitteenä alkuperäinen 29.4.2016 Teille lähetetty kysely.

Ystävällisin terveisin,

Tuomas Karhunen
Perustaja, Vihreä Lohikäärme -liike
lohari.net | kannabisliitto.com | operaatioindica.com

KYSELY KANSANEDUSTAJILLE JA SUOMEN HUUMAUSAINEPOLITIIKASTA VASTAAVILLE MINISTERIÖILLE
UNGASS 2016 -erityisyleiskokoukseen liittyen

Kysymys 1
YK:n erityisyleiskokouksessa 19. – 21.04.2016 sen jäsenmaiden hyväksymässä päätöslauselmassa ”Our joint commitment to effectively addressing and countering the world drug problem” korostetaan huumelainsäädännön perustuvuutta tieteellisille faktoille ja huumelainsäädännön rangaistavuuden perustetta rikoksen aiheuttamille haitoille.

Tämän nojalla, miten Suomessa aiotaan uusia kannabista koskevaa lainsäädäntöä soveltumaan paremmin nykytieteen antamaan käsitykseen siitä, millaista haittaa aikuisen henkilön suorittama kannabiksen henkilökohtainen, yksityinen käyttö aiheuttaa? Aikooko Suomi kunnioittaa tätä UNGASS -päätöslauselmaa jonka se allekirjoitti?

Kysymys 2
YK-elin INCB (Kansainvälinen huumausaineiden valvontalautakunta) painotti jo keskiviikkona 2. maaliskuuta 2016 julkaisemassaan vuosiraportissa että sota huumeita vastaan on ohi, ja että tulevaisuudessa kansalaisten terveys, hyvinvointi sekä ihmisoikeudet tulee asettaa etusijalle. INCB linjaa, että yleissopimusten perimmäinen tavoite on edistää turvallisuutta sekä yksilöiden terveyttä ja hyvinvointia. Tähän viitaten, miten mielestänne kannabikseen liittyvä nykyinen huumausainelainsäädäntö on onnistunut minimoimaan kannabiksen aiheuttamia haittoja, niin ala-ikäisillä kuin täysi-ikäisilläkin?

Kysymys 3
Tulisiko mielestänne Suomessa tehdä nykyiseen huumausainelainsäädäntöön muutoksia kannabiksen osalta siten että se paremmin vastaisi INCB:n suosituksia?

Kysymys 4
Useat asiantuntijat ympäri maailman, sekä esimerkiksi YK:n entinen pääsihteeri Kofi Annan, ovat käytön rankaisemista vastaan. Tämä perustuu viime vuosien tutkimustuloksiin sekä kannabiksen laillistaneiden maiden sekä osavaltioiden kokemuksiin kyseisestä toimintatavasta, joka on poikinut todella hyviä tuloksia mm. syrjäytymisen vähenemisen suhteen.

Ovatko hallituksen linjaukset samat kuin näillä asiantuntijoilla käytön rangaistavuudessa?

Kysymys 5
Miten hyvin mielestänne kannabikseen liittyvä nykyinen huumausainepolitiikka on ehkäissyt henkilöiden syrjäytymistä, psykososiaalisia ja sosioekonomisia haittoja?

Kysymys 6
Kannabiksen käyttö on yli nelinkertaistunut kuluneiden 25 vuoden aikana, kuinka tämä on huomioitu hallituksen linjauksissa haittojen vähentämisen suhteen? Mitä tämä mielestänne implikoi nykyisen ns. ”kieltolain” oletetun toimivuuden kanssa?

Jäämme odottamaan vastaustanne.

Avainsanat: , , ,

, , ja 3 muuta tykkää tästä

Tietoa kirjoittajasta

Jätä kommentti

Ilmoita

Kirjaudu Lohariin

Lohari-pistesaldo

Kirjaudu sisään nähdäksesi pistesaldosi.

Mainos

Keskustelu

• Henrylumma kirjoitukseen Autoflowereiden kasvatuksessa huomioon otettavia asioita:
    "Ala tienata tuhansia dollareita joka viikko. https://lumma.187sued.de/gotodate/link"
    19. toukokuuta 2022 kello 04:24
  • InjFH kirjoitukseen Operaatio INDICA on käynnistynyt!:
    "Do you like to win? Time to start! Useful material here http://perseiatpikeandrose.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=solepedia.com%2Findex.php%3Ftitle%3DUser%3AShelbyEpstein Cool features"
    19. toukokuuta 2022 kello 04:14
  • ZxcIS kirjoitukseen Operaatio INDICA on käynnistynyt!:
    "Do you want to win? Don't sit around! Visit us https://www.feizan.com/link.php?url=http://www.jurisware.com/w/index.php/User:JannStarling6 A lot of interesting things"
    19. toukokuuta 2022 kello 02:49
  • ZqsHO kirjoitukseen Operaatio INDICA on käynnistynyt!:
    "Do you want to be the first? Don't sit around! Visit us http://thinkreadwrite.org/__media__/js/netsoltrademark.php?d=wiki.surfslsa.org%2Findex.php%3Ftitle%3DWhy_I_Hate_Real_Pokies_Online Interesting stories"
    19. toukokuuta 2022 kello 01:27
  • WwaUC kirjoitukseen Operaatio INDICA on käynnistynyt!:
    "Do you want to be the first? You deserve more! Look at the link A lot of interesting things"
    19. toukokuuta 2022 kello 00:01

Mainos

Tilaa ilmainen Lohari-uutiskirje!

Saat kerran kuussa sähköpostin Loharilta, jossa mielenkiintoista asiaa Suomen ja maailman kannabistilanteesta.

Onneksi olkoon, uutiskirje on tilattu!